האסטרובולום- הדרך שבה המעיים משפיעות על רמות האסטרוגן שלך

אישה מצולמת מקרוב עם יד על הפנים

בשלב מסוים בחייך, סביר להניח שהבחנת בקשר בין מערכת העיכול שלך להורמונים שלך, כנראה בצורה של נפיחות קדם וסתית מטרידה או לא נוחה, או שילשול בסמוך למחזור. אבל האם אי פעם חשבת שאקנה, כאבי מחזור, PMS, PCOS, אנדומטריוזיס או שרירנים יכולים להיות קשורים לא רק להורמונים שלך, אלא למצב המעיים שלך?

אנו נוטות לחשוב על מערכות הרבייה והעיכול שלנו כנפרדות לחלוטין ובלתי קשורות. אחרי הכל, אנחנו הולכות לרופאים אחרים לגמרי כשיש בעיות באחד מהם. זה בדיוק האופן שבו הרפואה עובדת – לראות את הגוף כתאים נפרדים, ולא כאורגניזם שלם אחד. אבל מה שלמדנו על בריאות המעיים בעשור האחרון מראה לנו שעלינו לחשוב מחדש על השקפה מוגבלת זו של בריאות ופיזיולוגיה. ההשפעה מרחיקת הלכת של המיקרוביום על הבריאות הכוללת שלנו היא לא פחות ממדהימה: כמעט כל דבר בגוף מושפע מהמיקרוביום שלך.

מהו אסטרוגן?

אסטרוגן הוא למעשה אוסף של שלוש מולקולות דומות מבחינה כימית הממלאות תפקיד מרכזי בהתפתחות ותפקוד מערכת הרבייה הנשית מגיל ההתבגרות ועד גיל המעבר, ומעבר לכך, כמו גם בבריאות העצמות שלנו, בזיכרון, במצבי הרוח ובתפקוד הקוגניטיבי, ברמות הלב והכולסטרול, ועוד הרבה יותר.

ישנן 3 צורות ראשוניות של אסטרוגן:

אסטרון (E1): האסטרון מיוצר בעיקר בשחלות לפני גיל המעבר, וניתן לייצר אותו גם ברקמת השומן ובבלוטות האדרנל שלנו. בעוד שרמת האסטרוגן הכוללת שלנו יורדת לאחר גיל המעבר, אנו ממשיכים לייצר אסטרוגן, בעיקר בצורת אסטרון.

אסטרדיול (E2): אסטרדיול הוא הצורה העיקרית של אסטרוגן המיוצר בשחלות אצל נשים בגיל הפוריות, אם כי חלקן מיוצר גם על ידי האדרנל ובמהלך ההריון על ידי השליה. זהו האסטרוגן הפעיל והחזק ביותר. הוא ממלא תפקיד בהתפתחות השד, בחלוקת השומן האופיינית אצל נשים, חשוב לשמירה על בריאות רקמת הרבייה, וכן תומך בצמיחת העצם, ובריאות הלב, הזיכרון והתפקוד הקוגניטיבי. זוהי גם צורת האסטרוגן שמשפיעה על מצבים כגון: אנדומטריוזיס, שרירנים ברחם, סרטן שד וסרטן רירית הרחם, כמו גם בתסמיני מחזור שונים.

אסטריול (E3): זוהי הצורה הפחות חזקה של אסטרוגן, והיא דומיננטית בהריון, מכיוון שהוא מיוצר בכמויות גדולות על ידי השליה.

בעוד שרמות האסטרוגן משתנות כל הזמן, מדי יום ולאורך מחזורי החיים שלנו, ישנם כמה מכנים משותפים של חוסר איזון אסטרוגן וכיצד הם יכולים להופיע בבריאות ההורמונלית והגינקולוגית שלנו:

רמות אסטרוגן גבוהות: עודף אסטרוגן עלול לגרום למחזור לא סדיר, שינויים במצב הרוח, עודף משקל, כאבי ראש, אקנה, נפיחות ותסמינים אחרים של מערכת העיכול. וכאשר רמות האסטרוגן נשארות גבוהות מדי זמן רב מדי, זה יכול לייצר מצבים כמו אנדומטריוזיס, שרירנים וסרטן במערכת הרבייה.

רמות אסטרוגן נמוכות: כאשר האסטרוגן נמוך מדי, זה יכול להוביל לבעיות שינה, מצב רוח, יובש בנרתיק, גירוי בדרכי השתן, חשק מיני נמוך, אובדן צפיפות עצם והחמרה בתסמיני גיל המעבר, למשל.

אז מה הקשר למערכת העיכול? הכירי את האסטרובולום!

הגוף חכם מאד. בתוך המעי יש לך מחלקת מיקרוביום שלמה המוקדשת אך ורק למשימה של ויסות רמות האסטרוגן שלך. זה נקרא אסטרובולום, וזהו מיקרוביום ייחודי בתוך המיקרוביום של המעי שלך, המורכב מאוסף של חיידקים עם גנים מיוחדים שעוזרים לך לבצע חילוף חומרים של אסטרוגן. האסטרובולום הוא מרכזי בשמירה על רמות האסטרוגן שלך, שהן תמיד דינמיות לאורך מחזורי הווסת החודשיים שלך.

אז איך זה עובד?

לאורך כל המחזורים החודשיים שלנו, במהלך ההיריון, וכל הדרך לגיל המעבר, אנו מייצרים אסטרוגן מדי יום ביומו. אחרי שהאסטרוגן מסתובב בכל הגוף שלך – עושה את כל הדברים שהוא "צריך לעשות", משמירה על השיער שלך מבריק ומחזורי הווסת שלך בריאים ועד שמירה על העצמות שלך חזקות – הוא מגיע אל הכבד שם הוא מתפרק למטבוליטים של אסטרוגן ונארז לסילוק או ספיגה מחדש, ואז נשלח ליעדו הסופי: המעיים שלך.

כל הפעולה הזו מונחית על ידי חיידקי האסטרובולום שלך. הם עושים זאת על ידי ייצור אנזים המכונה beta-glucuronidase, אשר מפרק אסטרוגן לצורותיו הפעילות, והם מופרשים או נספגים מחדש לתוך מחזור הדם שלך כדי לבצע את עבודתם בגוף שלך.

האסטרובולום קשור גם הוא לתהליך השימוש של הגוף ברכיבים הצמחיים המכילים פיטואסטרוגנים. פיטו-אסטרוגנים הם רכיבים הקיימים בעולם הצומח, מולקולות צמחיות, בעלות מבנה דומה למיבנה המולקולרי של אסטרוגן. הייתרון שלהן הוא הדימיון המיבני לאסטרוגן וכך הן יכולות להיצמד לקולטני אסטרוגן בגוף ולסייע באיזון התסמינים ההורמונליים.

רכיב זה נמצא בתזונה בעיקר בקטניות ובמיוחד בסויה ומוצרי סויה כגון: אדממה, טופו, מיסוי, טמפה ועוד אך גם בזרעי פשתן טחונים. מומלץ לטחון אותם בסמוך לאכילה.

מזונות צמחיים נוספים המכילים מעט פיטואסטרוגנים: אפונה, שעועית, שומר, אלפלפא, גזר, תפוחים ועוד.

כאילו הקסם לא נגמר לעולם – באמצעות תהליך מורכב, אסטרובולום בריא מסוגל לקחת את הפיטואסטרוגנים הללו ולהפוך אותם לתרכובות שיש להן תרכובות דמויות אסטרוגן שגם הגוף שלנו יכול להשתמש בהן והנה win-win: רמות אסטרוגן בריאות בתורן תומכות בתפקוד בריא של המעיים. אסטרוגן עוזר לשמור על הבריאות ושלמות רירית המעיים שלך, מונע מעיים דולף. נהדר!

אבל זה העניין: האסטרובולום שלך יכול לתפקד כראוי רק אם המיקרוביום שלך בריא ומכיל את הסוג והמגוון הנכונים של מיקרואורגניזמים. וכשהאסטרובולום לא עושה זאת, שזו בעיה שכיחה מדי – כ-90% מהנשים מדווחות שחוות תסמיני עיכול מפריעים – זה יכול להפיל לא רק את העיכול שלך אלא גם את האיזון העדין של האסטרוגן בגופך.

כמה מצבים שכיחים הקשורים לעודף אסטרוגן:

תסמינים קדם-וסתיים: תנודות ברמות האסטרוגן יוצרות את הקצב של מחזורי הווסת תוך כדי זרימה בכל שלב. אבל כשהמעיים שלך לא יכולים לווסת כראוי, רמות אסטרוגן לא מאוזנות יכולות לתרום לנפיחות, מיגרנות וסת, מחזור כבד, ויחד איתה, כאבי מחזור מוגברים.

אנדומטריוזיס: מחקרים מראים שמיקרוביום לא מאוזן מעורב באופן מכריע בהתפרצות והתקדמות של אנדומטריוזיס. לנשים עם אנדומטריוזיס יש כמויות גבוהות יותר של דיסביוזיס (חוסר איזון במיקרוביום) , כמו גם צמיחת יתר של חיידקים באסטרובולום, מה שמוביל לרמות אסטרוגן גבוהות יותר הממריצות את הצמיחה של רירית הרחם. לנשים עם אנדומטריוזיס יש גם שיעורים גבוהים בהרבה של IBS, מה שמצביע על קשר חשוב בין אנדומטריוזיס למיקרוביום לא תקין.

PCOS (שחלות פוליציסטיות): מחקרים הראו שלנשים עם PCOS יש מגוון מיקרוביאלי נמוך משמעותית. יתר על כן, דיסביוזה בנשים עשויה לתרום הן לתנגודת לאינסולין והן לייצור מוגבר של טסטוסטרון – שניים מהשינויים ההורמונליים העיקריים ב-PCOS המניעים תסמינים כמו נשירת שיער, אקנה וצמיחת שיער באזורים לא רצויים.

ועוד…בגלל התפקידים השונים של האסטרוגן בגוף, בשילוב עם השפעת המעיים על כל המערכות שלנו, מחקר הראה שהפרעה באסטרובולום משפיעה גם על מחלות לב וכלי דם, תסמונת מטבולית, תפקוד קוגניטיבי כולל ירידה בזיכרון, וסוגי סרטן הקשורים לאסטרוגן כולל רירית הרחם, צוואר הרחם.

אז מה ניתן לעשות?

ריפוי המיקרוביום שלך – ואיתו האסטרובולום שלך – הוא לא רק מפתח לבריאות הורמונלית, אלא אנו יודעים שמעי בריא מוביל גם להורדת רמות הלחץ, הפחתת דיכאון, חרדה ודלקת. זה טוב לבריאות הכללית שלנו.

הסרת טריגרים תזונתיים:

סוכר: דיאטות עשירות בסוכר משנות את המיקרוביום על ידי העדפת צמיחתם של מינים לא רצויים של חיידקים התורמים לדלקת כרונית, מאבקי משקל והפרעות בתפקוד המעי נוסף עם בעיות כמו מעי דולף. וכשאת צורכת סוכר, את גם מפספסת את הרכיבים התזונתיים שעליהם משגשגת הצמחייה הטובה.

אלכוהול: מחקרים מראים שאלכוהול יכול להעלות את רמות האסטרוגן בטווח הקצר והארוך, ואחת הדרכים היא כנראה על ידי השפעה שלילית על האסטרובולום. מומלץ להימנע לעת עתה.

מזונות מעובדים במיוחד: אכילת דיאטה של מזונות מעובדים מאוד במשך 3 ימים בלבד הוכחה כבעלת השפעה מזיקה על בריאות המעיים, ואכילה כזו במשך 10 עד 14 ימים יכולה להפחית את מגוון המיקרוביום שלך ב-40%, כלומר אסטרובולום שנמצא בבעיה עמוקה. הימנעי ממזונות אלו.

מזהמים סביבתיים: חומרי הדברה, קוטלי עשבים ומספר כימיקלים סביבתיים יכולים לשנות לרעה את המיקרוביום והם גם פועלים ישירות כמשבשים אנדוקריניים. כדי לתמוך במיקרוביום בריא, צמצם את החשיפה הכוללת שלך למזהמים סביבתיים על ידי בחירה אורגנית כשאפשר והימנעות ממשבשים אנדוקריניים אחרים.

מזונות מותססים– חשוב להוסיף אותם לתזונה כדי לגרום לשיגשוג של חיידיקים טובים המערכת העיכול: יוגורט, קפיר, כרוב כבוש וקימצ'י ועוד.

מגוון רחב של מזונות צמחיים: הגוף שלכם זקוק למגוון רחב של מזונות צמחיים כדי לשגשג באמת. אכילת מגוון רחב מבטיחה קבלה של מגוון רחב של חומרים מזינים ופיטוכימיקלים, וגם מגוון של סיבים, חומרים מזינים ועמילנים שמיקרוביום בריא במעיים תלוי בו.

סיבים תזונתיים: המזון הטוב ביותר על פני כדור הארץ לתמיכה בבריאות המיקרוביום הוא סיבים ממקורות צמחיים, במיוחד עלים ירוקים, ברוקולי, כרוב וכרובית – כולם גם מקור לפיטואסטרוגנים. ובנוסף הם עוזרים לשמור על בריאות רמות האסטרוגן על ידי תמיכה בניקוי רעלים וסילוק אסטרוגנים סביבתיים מזיקים גם כן.

פרוביוטיקה: לא תמיד ממליצים להוסיף פרוביוטיקה, במיוחד אם אתן אוכלות הרבה מהמזונות העשירים בפרוביוטיקה שלמעלה, אך אם אתן מתמודדות עם כל צורה של דיסביוזה, הוספת פרוביוטיקה עם המין הנכון יכולה להיות עזרה נוספת להחזרת האיזון התקין של הפלורה במעיים. אני ממליצה לקחת פרוביוטיקה לתקופה של מספר חודשים בלבד..

הקשר בין המעיים להורמונים הוא רב עוצמה ומשפיע על חיינו בדרכים רבות יותר ממה שאי פעם דמיינו קודם לכן. זו סיבה נוספת לכך ש'רפואת נשים שלמה' היא כל כך חשובה בהשוואה לסוג הטיפול הרפואי הרגיל.

רק בריאות!

עוד פרסומים